A kór rövid ismertetése

A Scheuermann-kór egy gyermekkorban kialakuló csigolya rendellenesség, amely a háti szakasz fokozott görbületét okozza. Ezen állapot rövid leírása az alábbi: „

„A csigolyatestek között helyezkednek el a csigolyaközti porckorongok, s a csigolyatest és a porckorong közt található zárólemezen zajló csontosodás szenved zavart a növekedés idején. Ezért a zárólemezek egyenetlenné válnak, melybe a csigolyaközti porckorong kis része benyomulhat (ez a Schmorl-hernia), s a csontosodási zavar következtében a csigolyatest a normális tégla-alak helyett ékalakúvá válhat. Ha több egymást követő ékcsigolya található a háti gerincen, akkor a háti domborulat fokozódik, aminek ellensúlyozására a nyaki és az ágyéki homorulat is megnő.” (www.ogk.hu)

A legtöbb esetben a fokozott háti görbület szabad szemmel is látszik, de ahhoz, hogy biztosak legyünk a Scheuermann-korban, mindenképpen szükséges röntgenképet készíteni.

 

Stádiumok

A Scheuerman-kórnak számos fokozata van, amelynek megállapítása az orvos feladata. Jelen bejegyzést kizárólag azoknak írom, akik orvosi javallatra sportolhatnak. Vannak olyan szélsőséges esetek, amelyek műtéti beavatkozást, esetleg rendívül speciális gyógytornát igényelnek, ezen esetekről nem írok.

Fitness és a Scheuermann-kór

A bejegyzésem célja bíztatni az érintetteket, hogy egyáltalán nem kell megijedni Scheuermann-kór megállapítása esetén, megfelelő odafigyeléssel és folyamatosa karbantartással kiváló életminőségre számíthatnak, semmi ok kétségbeesésre.

Számos komoly sportolót, edzőt, akár élsportolót ismerek, akik szintén Scheuermannosok, mégis 50 év felett is aktív sportos életet élnek. Egy titkuk van: a napi szintű folyamatos munka és odafigyelés.

Fő elvek:

  • Az érintettek testtudata, testtartása tapasztalataim szerint kissé elmaradottabb az átlagosnál. Fokozottan szükséges edzői segítség már az alapmozgások helyes elsajátításához is (deadlift, guggolás, vagy akár helyes alapállás)
  • A csigolyák deformitása miatt bármilyen mozgást sokszoros figyelemmel és pontossággal kell végezniük másoknál. Egy kisebb hiba nagyon gyorsan vezethet gerincsérvhez.
  • A hátigerinc szakasz rendkívül merevvé válik a kór miatt. Napi szintű mobilizálása lenne ideális SMR-hengerrel és egyéb „gyógytornász” jellegű gyakorlatokkal. Napi 5 perc csodára képes.
  • Lumbális szakasz stabilitásának visszanyerése kulcsszerepet játszik a schuermannos gerinc karbantartásában.

Edzéseinken – orvosi engedély mellett – szerettel várjuk a Scheuermann-kórral érintetteket, a fenti elvek mentén folyamatosan segítségükre vagyunk kettlebell-trx, crosstrain edzéseink keretein belül is.

Jelentkezés gerincbarát edzéseinkre itt: JELENTKEZÉS

Share this Post!

About the Author : Dániel Túry